ŞİİRSEL KODDAN GÖRSEL KODA; ŞİİRDEN ESİNLENEN BASKI RESİMLER

1913

Nilgün KAYA

Fransız Şair Arthur Rimbaud’un şiirlerindeki renk olgusunu tablolarına yansıtan Özgün baskı sanatçısı Ressam Demir Kardaş’ın sözcüklerin sunduğu dünyayı resim diliyle anlatan çalışmaları Cunda Little BuddArt Galeride sergilenmeye başladı.  Kardaş’ın şiirsel koddan görsel koda ulaşan tabloları ilgi topladı.

Şiirlerinde egemen öğe olarak renk’i kullanan Artur Rimbaud’un yapıtlarında kullandığı renkler, Demir Kardaş’ın toplamda 65 parçadan oluşan tablolarında resme ve görsele dönüştü. Şairin şiirlerinde geçen renkleri, dairesel olarak beyaz kağıt fonunda sunan ressam Demir Kardaş, çalışmasından 15 adedini Cunda’da Little BuddArt Galeride Ayvalık’ta yaşayanların beğenisine sundu.

“RENK BELİRTEN SÖZCÜKLERDEN YOLA ÇIKARAK RENK KAVRAMINI TABLOLARA AKTARDIM”

Baskı tekniği olarak linol kalıplar ve şablonlar kullandığını belirten Demir Kardaş, “Buradaki çalışmaya yön veren Şair Artur Rimbaud’un ‘Sesliler’ şiiri olmuştur. Şair bu şiirinde her sesli harfe bir renk atamıştır. Dünyayı ve onu dile getiren sözcükleri renklerle tanımlayan şairin hayal gücünü, imgesel evrenini bu şiirde okuruz. Şiirde renk belirten sözcüklerden yola çıkarak saptadığım renk kavramı proje baskılarımın ana temasını oluşturmuştur. Bu çalışmanın ilk aşamasında Şairin şiirlerinde yer alan renk anlam alanını belirleyen sözcüklerin dökümü yapıldı ardından sözcüklerin sunduğu dünyayı resim diliyle yeniden kurgulayarak görsel söylem haline dönüştürmek amaçlandı. Böylece bu proje bir edebiyat yapıtının göstergelerinden yola çıkarak yapıtta dilsel düzeyde bulunan renk olgusunun plastik bir yapıya dönüştürülebileceğini göstermeyi hedeflemiştir. Bu Fransız şiirinin harika çocuğu Rimbaud’a saygı duruşu niteliğindedir ” dedi. Sergi 1 Ekim tarihine kadar gezilebilir.